
Jednym z najpopularniejszych narzędzi służących do poznania opinii klientów jest ankieta. Jest ona znanym od dawna narzędziem, które polega na tym że respondent otrzymuje do wypełnienia kwestionariusz z pytaniami półotwartymi, otwartymi lub zamkniętymi. Rozróżniamy wiele rodzajów ankiet np. telefoniczne, pocztowe, czy ankiety online .
W czasach coraz powszechniejszego dostępu do internetu coraz większą popularność zyskują instrumenty, które umożliwiają zbieranie danych online. Takie podejście do tematu niesie za sobą dużo benefitów niedostępnych w tradycyjnych metodach badania (sprawdź ofertę) opinii.

Po pierwsze, niższe koszty. Maleje się ilość kosztów dotyczących obsługi badanych ankietowanych. W tym samym momencie skraca się czas potrzebny do zebrania odpowiedzi. Dzięki temu mamy bieżący dostęp do aktualnych wyników, które ciągle spływają do systemu. Polepsza się jakość ankiet oraz rośnie ich ilość.
Dzieje się tak gdyż ankietowani wypełniają je z wykorzystaniem internetu w najlepszym dla siebie miejscu, gdy sami posiadają na to czas i ochotę, a nie wtedy gdy zaczepi je osoba przeprowadzająca badania (tu). Ułatwia to przeprowadzanie badań na tematy uznawane przez respondentów za osobiste. Na potrzeby wykonywania ankiet używa się też w coraz większym zakresie telefonów komórkowych.
Ankiety online to także wielkie ułatwienie pracy przy analizie zgromadzonych wyników. System pozwala na szybkie generowanie raportów, które można analizować za pomocą wielu instrumentów np. tabel. Dzięki temu prościej zauważyć, skomplikowane często, powiązania między poszczególnymi wynikami.