Zabezpieczanie należności w transakcjach międzynarodowych

Forfaiting i faktoring. Zbliżone działania, inni odbiorcy. Czym charakteryzują się te terminy?

Faktoring to usługa mało jeszcze powszechna w Polsce, acz coraz bardziej doceniana przez firmy.Bezsprzecznie zapewnia gotówkę (płynność) w dość krótkim czasie i bez niepotrzebnych formalności. Co najbardziej istotne, zapewnia przedsiębiorstwom środki potrzebne do ich funkcjonowania.

polskie pieniądze

Autor: Przemysław Szabłowski
Źródło: http://www.flickr.com
Czas pokazał, że faktoring idealnie się odnajduje i w czasach gdy (Najlepsi notariusze w Toruniu – notariusz-rakoczy.pl/) firma miewa się bardzo dobrze, gdy istnieje konieczność zapewnienia szybkiego zastrzyku gotówki, który ma zapewnić błyskawiczne wsparcie dynamicznego wzrostu firmy – jak i w sytuacjach gdy firmom powodzi się nieco gorzej. Warto zwrócić uwagę, iż faktoring to z założenia usługa dedykowana konkretnej sytuacji firmy, specyfiki jej działania, w związku z powyższym szybciej można odpowiadać na problem, pozwalając sobie na większą elastyczność w działaniu.

Forfaiting natomiast to rozwiązanie dla spółek, które realizują duże kontrakty w długim terminie. Opiera się na umożliwieniu przedsiębiorcy uzyskania środków finansowych w drodze zobowiązania się jednej strony do dostarczenia wierzytelności, a drugiej do zapłaty ustalonej ceny z góry. Jest metodą finansowania handlu zagranicznego, podczas gdy faktoring obejmuje rynek krajowy, jak zagraniczny.

W praktyce gospodarczej występuje kilka rodzajów forfaitingu, jednak coraz częściej stosowany jest forfaiting leasingowy. To stosunkowo niedawno powołana do życia forma, polegająca na wykupie rat leasingowych (leasing oferta). Przedmiotem transakcji mogą być wszystkie raty podsumowane lub pojedyncze. Dzięki podpisanej umowie strona finansująca otrzymuje raty (zobacz pożyczka pod hipotekę bez bik) leasingowe z wyprzedzeniem, niż wynika to z umowy podpisanej z leasingobiorcą. W zamian płaci firmie forfaitingowej prowizję – a raty, jakie od niej otrzymuje, są uboższe o dyskonto.

Do instrumentów, których wykorzystanie w handlu wspiera pozycję eksportera, można zaliczyć także: weksel, inkaso dokumentowe, akredytywę dokumentową, gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe oraz opisany powyżej faktoring i forfaiting.

admin Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *